jajka

Jeśli wciąż się zastanawiasz, czym można zastąpić kanapkę albo płatki z mlekiem na śniadanie, to ten wpis jest dla Ciebie! Dowiesz się dzięki niemu, jak w prosty sposób można skomponować śniadanie, które będzie rozgrzewające, sycące a do tego proste do zrobienia.

 

Dlaczego śniadanie na ciepło?

Latem można było do woli zajadać się różnymi warzywami w takiej postaci w jakiej je kupiliśmy (oczywiście włączając w to ich mycie!). Było ciepło, dlatego nikt nie myślał o gotowaniu.

Teraz, gdy dni są znacznie chłodniejsze, nasz organizm wręcz się domaga ciepłych, gotowanych potraw. Dlatego wyjdźmy naprzeciw jego oczekiwaniom i zadbajmy o to, aby śniadanie zjeść nie tylko jak król (powinno być najobfitszym posiłkiem w ciągu dnia), ale jeszcze na ciepło.

 

 

Oto kilka moich propozycji jak skomponować ciepły posiłek:

 

I. Nieodłącznym elementem naszego śniadaniowego menu może stać się kasza (jaglana, gryczana niepalona) lub ryż (najlepiej inny niż biały, np. czerwony, czarny, czy dziki) czy warzywa strączkowe

  • Jeśli nie mamy dużo czasu rano, to możemy ugotować kaszę czy ryż wieczorem poprzedniego dnia, a potem ją tylko podgrzać (ja często podgrzewam kaszę w garnku do gotowania na parze) – pamiętajcie, że ‘prawdziwy’ ryż gotuje się dłużej niż ten przetworzony biały
  • Szybka instrukcja jak ugotować kaszę: wysypać kaszę na suchą patelnię, prażyć (czyli nie używać ani tłuszczu ani wody) na mniejszym ogniu co jakiś czas ją mieszając, a po ok. 3 minutach zalać wrzątkiem – mniej więcej tyle wody powinno się znajdować ponad kaszą ile jest samej kaszy i gotować ok 10-15 minut na małym ogniu aż kasza wchłonie wodę – kaszę jaglaną można również przed ugotowaniem przelać kilkukrotnie wrzątkiem

 

II. Możemy zrobić warzywa na ciepło:

  • Jedna z propozycji to po prostu ugotowanie warzyw w garnku do gotowania na parze – wcześniej należy je obrać i pociąć na plasterki – w ten sposób można ugotować takie warzywa jak marchew, seler, pietruszka, czy cebula – warzywa można ugotować również wrzucając je do wrzątku, ale niestety stracą więcej ze swoich witamin i minerałów
  • Inna opcja to pieczenie warzyw – można na przykład upiec buraczki wg tego przepisu czy dynię, na którą mamy akurat sezon – polecam dynię hokkaido, bo smakuje obłędnie – nie musimy jej nawet obierać ze skórki, wystarczy ją pokroić w plastry, skropić olejem dobrej jakości (rzepakowym, czy oliwą z oliwek), posypać ulubionymi przyprawami i piec ok 20 minut w piekarniku w temperaturze 180 stopni

 

III. Możemy również ugotować jaja na miękko, zrobić jajecznice, czy tofucznicę (przepis znajdziecie tutaj) – jak zawsze polecam jaja od szczęśliwych kur, które widzą słońce i dostają do jedzenia uczciwe jedzenie

 

 

A oto dodatki, które sprawią, że potrawa będzie miała ciekawy smak:

  • Olej lniany lub inny tłoczony na zimno
  • Zmielone siemię lniane (wsypujemy ziarna siemienia lnianego do zwykłego młynka na kawę i mielimy pulsacyjnie)
  • Coś zielonego (natka, koperek, szczypiorek i inne)
  • Ulubione przyprawy i oczywiście sól (polecam himalajską)

 

 

Teraz nie pozostaje nic innego niż skomponować kilka elementów ze sobą. Poniżej kilka moich propozycji:

 

warzywa-z-ryzem

Ugotowane warzywa na parze + ugotowany czerwony ryż + olej lniany do polania (ew. inny) + sól i ew. przyprawy do smaku + coś zielonego do posypania + ew. trochę zmielonego siemienia lnianego do posypania

 

 

buraczki-z-warzywami

Pieczone buraczki (przepis znajdziesz tutaj) + kasza gryczana + olej/zielenina/przyprawy/zmielone siemię lniane

 

 

kasza-z-tofucznica

Kasza jagalana + jajecznica/tofucznica (przepis znajdziesz tutaj) + ulubione warzywa (teraz polecam paprykę, czy kiszone ogórki!) + olej/zielenina/przyprawy/zmielone siemię lniane

 

 

jajka

Kasza gryczana + jajka na miękko + ulubione warzywa + olej/zielenina/przyprawy/zmielone siemię lniane

 

Życzę smacznego i dajcie znać, jak Wam poszło!