chipsy_1

 

Reklamy nas bardzo skutecznie wyedukowały. Na tyle mocno, że gdy chcemy coś pochrupać, to sięgamy po chipsy sklepowe.

Okazuje się, że wcale nie musimy tego robić!

Co więcej, w domowym zaciszu możemy wyczarować nieziemsko smaczne i równie zdrowe chipsy własnej roboty! Możemy bardzo szybko przygotować chipsy… z warzyw! Dzisiaj chcę Wam zaprezentować przepis na chipsy z jarmużu! Do tej pory próbowałam samodzielnie zrobić tylko chipsy z jarmużu, ale coś czuję, że na tym nie poprzestanę:)

 

Co to jest jarmuż?

 

Jarmuż to zielonolistna roślina, która jak każda zielonolistna roślina jest bardzo zdrowa. Gdyby ustawić pożywienie w kategorii od najzdrowszego, to warzywa będą na pierwszym miejscu, a zielonolistne warzywa w samej czołówce.

Jarmuż zawiera białko, błonnik, witaminy, sole mineralne a także jest źródłem przeciwutleniaczy działających antynowotworowo. Uważać na niego powinny jednak osoby z problemami tarczycy, gdyż jest to roślina z rodziny krzyżowych – jeśli jarmuż, to wtedy najlepiej poddany obróbce cieplnej, czyli np. w postaci chipsów!:)

Tak czy inaczej jarmuż jest jednym z super foods i jest jednym z pokarmów o największej gęstości odżywczej. Nie chodzi tu zatem o ilość kalorii przypadających na 100 gram produktu, ale o ilość mikroskładników odżywczych (witamin, minerałów itd.) przypadających na każde 100 kcal danego produktu. Więcej o najgęstszych odżywczo pokarmach możecie poczytaj na super stronie tutaj. Co ciekawe, autorka tego bloga podaje (a jest ona naprawdę cudowną skarbnicą wiedzy w temacie zdrowego odżywiania!), że np w stu gramach jarmużu (jarmuż surowy) znajdziemy aż 150 mg wapnia, czyli więcej niż w tej samej ilości mleka krowiego!

Sezon na jarmuż już się rozpoczął! Jarmuż uwielbia przymrozki, dlatego może królować jesienią i zimą w naszej kuchni. Nie mamy już zatem wymówek żeby twierdzić, że zimą nie ma żadnych warzyw (jest i to wcale nie tylko jarmuż!)

 

Jarmuż najczęściej można dostać w sklepie w postaci już pociętej i zapaczkowanej.

Polecam Wam jednak dobrze się rozejrzeć na targu (takim lepiej zaopatrzonym, bo niestety wciąż jarmuż nie jest dostępny wszędzie) i poszukać całych liści jarmużu, a nawet lepiej – całego pęku listków.

 

Z jarmużu można zrobić wiele rzeczy, w tym:

– sałatkę – wystarczy jarmuż delikatnie ugotować w garnku na parze lub po prostu jeść na surowo, serwując oczywiście z innymi warzywami, kaszą lub dodatkami (olejem, pestkami dyni, czy sokiem z cytryny)

– sok (warzywny dodatek do soków)

– chipsy właśnie!

– i pewnie wiele innych

 

Jarmuż ma specyficzny smak i niekoniecznie może od razu Wam posmakować, ale naprawdę warto się przełamać i go posmakować przynajmniej kilka razy.

Sam jarmuż może ciężko byłoby zjeść (chociaż mi akurat smakuje:), dlatego polecam Wam na dobry początek potraktować go jako dodatek.

Bez względu jednak na preferencje chipsy z jarmużu na pewno będą Wam bardzo smakować! A samo ich przygotowanie razem z pieczeniem trwa dosłownie 15 minut więc naprawdę warto!

 

 

Prosty i szybki przepis na chipsy z jarmużu

 

Przepis na chipsy z jarmużu pochodzi ze strony jadłonomia. Jednak przepis na te chipsy znajdziecie na wielu stronach, bo to hit wśród warzywnych chipsów!

 

Składniki:

  • pęk jarmużu – im więcej tym lepiej, bo chipsy znikają ekspresowo!
  • kilka łyżek oleju (rzepakowego, słonecznikowego, oliwy lub innego)
  • sól i chilii do smaku – przepis podaje ok. ¼ łyżeczki każdej z przypraw na 4 liście jarmużu
  • można również dodać szczyptę słodkiej papryki lub wędzonej (lub inne przyprawy wg naszego uznania)
  • skórka otarta z cytryny

 

Wykonanie:

  • Liście jarmużu dokładnie myjemy, osuszamy i wyciągamy zgrubiałą część jarmużu – potem tniemy je na mniejsze kawałki długości ok 3 cm i wsypujemy do dużej miski
  • Olej, przyprawy i skórkę z cytryny mieszamy razem z pociętymi listkami
  • Nasączone liście jarmużu układamy obok siebie na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia (nie mogą nachodzić na siebie, bo wtedy nie upieką się tak jak należy)
  • Całość pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 150 stopni przez 3-5 min – po upieczeniu listki powinny być chrupkie, ale uważajmy, aby ich nie spalić!  – listki pieczemy turami

pociete_3

 

Gotowe!

Chipsy mają naprawdę obłędny smak i smakują lepiej niż jakiekolwiek inne chipsy. W przeciwieństwie do sklepowych chipsów i pomimo niepozornego wyglądu takie chipsy mogą nas nasycić na długi czas!

Naszym dzieciom te chipsy bardzo smakowały i wciąż sięgały do talerza po ‘chrupiące listki’!

 

Powodzenia w przyrządzaniu i koniecznie podzielcie się swoimi wrażeniami!